Agenda

Ik geef regelmatig lezingen en workshops over maakonderwijs en maken, kunsteducatie, creativiteit en spelen en ethiek in ontwerpen. Wil je me boeken voor jouw evenement? Neem dan contact op via hallo@astridpoot.nl 🔥

Binnenkort

6 oktober 2020 – LKCA – Conferentie Technologie ♡ Kunst – keynote

Reeds geweest

9 september – studiedag Rozet: keynote over de didactiek van makersonderwijs

9 september – CultuurCollege/Cultuur Oost: openingslezing Kracht van Kunst in het Makersonderwijs

Hier vind je een verslag van de dag, met speciaal veel complimenten voor de illustraties van Jelko Arts.

23 maart – 27 maart – CMD Amsterdam: cursus design research/ design methodes: ontwerpen vanuit woede

11 maart – Gooi en Vechtstreek: Openingslezing werkconferentie ‘Stel creativiteit centraal’

3 maart – University Twente: lecture How to get into the tinkering mindset. (Working on a blog.)

4 december –LKCA: Kennisatelier Maakonderwijs: maken in het museum

Is maakonderwijs vooral gekoppeld aan technologie of heeft het ook een meer ambachtelijke invalshoek? Wat is de relatie tussen de kunstvakken en wetenschap & technologie? In dit kennisatelier zoeken we kansen, succesfactoren en knelpunten gericht op maken in het museum. Ook maken we een vertaalslag naar de eigen werkpraktijk.

We starten het kennisatelier met twee presentaties, dit keer van Herman Tibosch en Astrid Poot. Hun verhaal nemen we mee in het gesprek dat we aansluitend hebben over de rol en betekenis van maakonderwijs, en over de actuele ontwikkelingen.

26 november – lezing voor de studenten van Fine Art and Design in Education – HKU

Over de rol van oordeel in het kijken naar kunst. Blog volgt.

18 november – lezing Zaan Primair

7 novemberWild kijken in het Rijksmuseum

Lezing op zaal en activiteit in het Rijksmuseum i.s.m. het LKCA tijdens het en het symposium Wat zie jij.

Voor sommige museumbezoekers is een museum als een voorstelling die maar niet begint. Want waar moet je kijken, en wat moet je dan zien? 

Loop achter een vreemde aan tot die stil staat…. Astrid Poot ontwikkelde samen met het Rijksmuseum Wild Kijken: een onbegeleide, woeste rondleiding voor mensen vanaf 8 jaar. Met een zak vol onverwachte routeaanwijzingen ga je door het museum. Vreemde kijkopdrachten geven je een nieuwe blik op de kunst en vrolijke tekenopdrachten maken van jou een geweldig goede kijker! 

Door Wild te kijken laat je de (ongeschreven) regels voor klassiek museumbezoek lekker achter je. Jullie gaan woest door de collectie en zien die op een hele nieuwe manier. 

Het verslag lees je hier: zelfcensuur versus serendipiteit.

29 oktober – workshop at Fablearn Dialogues

HAN University and FabLab@SCHOOLdk organize a study week about maker education. The Danish FabLab@SCHOOLdk network visits the region with 75 FabLab-staff members, teachers, school leaders and consultants from primary and secondary schools, teacher education, Special Education and Libraries. Together, they are studying the potential of Maker Education for stimulating learning, computational empowerment, handcraft, art & design and inspiring students for vocational studies.

On Wednesday we also invite 75 participants from the Dutch maker education community to a ‘Hands On – Minds On – Hearts On’ “conference” day in Arnhem, at the campus of the University of applied sciences Arnhem and Nijmegen. The event will focus on meeting, sharing insights and co-creating in workshops conducted by the 75 Dutch and 75 Danish participants.

In my talkshop I discussed te following 6 statements. I’ll write it down in a blog shortly.

17 oktober – opname podcast Glitch: Zijn ontwerpers wel te vertrouwen?

Ik was te gast bij de podcast van Laurens de Knijff en David Linssen: Glitch. Het was een opwindend gesprek.

We praatten over het belang van kleinschalige impact. Over het onderwijs en het gebrek aan vertrouwen in vakmanschap van docenten. Over verandering en vergezichten. En over of we de wereld wel kunnen toevertrouwen aan ontwerpers.

Meer hier en luister hier.

29 september – lezing Eindhoven Maker Faire

Een quiz in een vrolijke talk over het geheim van de hamer, de magie van het coderen leren, het smakelijke afbreekmes en meer!

25 september – Leren aan de Zaan. Keynote tijdens het congres Leren aan de Zaan waarin ik vertel over maken: wat is maken, waarom is het belangrijk, en waarom lukt het ons tegenwoordig nog zo slecht?

25 september – Leren aan de Zaan.

Keynote tijdens het congres Leren aan de Zaan waarin ik vertelde over maken: wat is maken, waarom is het belangrijk, en waarom lukt het ons tegenwoordig nog zo slecht?

Ik heb heel concreet verteld hoe ik (geïnspireerd door het Bauhaus) maken in het onderwijs zie: en wat onze volgende stappen zijn. Niet teveel vertrouwen dat het creatief ontdekken vanzelf gaat bij kinderen, maar juist heel planmatig en bewust met vaardigheden bezig zijn. Want dat leidt tot vrijheid: je kunt het beste spelen en creatief zijn als je een bron hebt om uit te putten.

4 september – Keynote tijdens Maak je beste onderwijs voor het Nationaal Orgaan Onderwijsonderzoek.

Ik vroeg het publiek te reflecteren op wat ze zelf kunnen, willen en hoe ze naar kinderen kunnen kijken. En ik vertelde wanneer maken een succes wordt: van lekker samen klooien tot ingrediënten voor een goed maakproject. Blog volgt.

2 september – Opening academisch jaar Hogeschool van Amsterdam, opleiding CMD.

Een verhaal over de macht en kracht van de ontwerper, en een dringende oproep als ontwerper niet te kiezen voor schadelijk werk, maar juist te bouwen aan een mooie maatschappij.