Gepubliceerd op

#7 De beste North Star Metric: de mensen en de aarde

Ik las een artikel over ondernemen. ‘It’s a guide to helping you choose your North Star Metric, based on analyzing the NSMs of 40 of today’s biggest tech companies.’ De auteur heeft 40 bedrijven bekeken en van allemaal hun belangrijkste doel en hoe ze dat meten opgeschreven. Die aanpak is heel modieus in businessland: het gaat om growth en je richt je op je North Star Metric.

De Noordster, of Poolster is een heldere ster die altijd op dezelfde plaats staat; het was een belangrijk instrument voor navigatie op zee. Een metafoor die het lekker doet bij onze tech-ondernemers: het vergelijk met avontuurlijke gouden eeuw handelsschepen ligt voor de hand.

De North Star Metric is het heldere doel waar je als bedrijf naar streeft. De auteur beschrijft er zes:

  1. Revenue: geld dat je verdient
  2. Customer growth: betalende gebruikers
  3. Consumption growth: intensiteit gebruik van het product
  4. Engagement growth: aantal actieve gebruikers
  5. Growth efficiency: balans geld verdienen en geld uitgeven
  6. User experience: kwaliteit van de ervaring van de gebruiker

Het lijkt vooral te gaan over zoveel mogelijk geld verdienen en gebruikers zoveel mogelijk tijd aan je laten besteden. Bedrijven die betaalde diensten verkopen willen bijvoorbeeld zoveel mogelijk klanten, bedrijven met gratis instap abonnementen willen dat je steeds meer tijd besteed omdat veelgebruikers vaak overstappen op betaalde abonnementen, etc.

👉Hier vind je het artikel en overzicht.

Goed voorbeeld in deze is Netflix: zij streven naar groei van de ‘median view hours per month’. Mensen meer tijd aan hun tv vastkluisteren. Iedere Netflix gebruiker weet dat de hele gebruikservaring daarop ontworpen is.

Lelijke metrics

En dat illustreert een lelijke trend: tech bedrijven willen altijd meer. Meer geld en meer tijd. Van jou. En door alle dark patterns die ze gebruiken gaat dat ten koste van jouw eigen keuzes en jouw eigen verlangens.

De Poolster is zo bekeken best een goede metafoor: bedrijven kijken alleen maar in de verte en vergeten waar ze zijn. Het hier en nu doet niet ter zake, alleen hun ver weg doelen tellen mee.

Wat achterblijft is een rokende puinhoop met willoze mensen en leeggeroofde bronnen. Want laten we eerlijk zijn: Netflix pikt onze tijd, Uber vernielt de taxibranche en Airbnb doet levendige, gemengde binnensteden leeglopen.

Ik ben daar inmiddels kotsmisselijk van.

Lieve metrics

Wat ik mis in dit soort artikelen is een nieuwe (of juist oude?) manier van zakendoen. Ik pleit dan ook voor nieuwe North Star Metrics:

  • Het geluk van mensen.
  • Het vermogen van mensen om hun eigen doelen te verwezenlijken.
  • Het verkleinen van de milieu-voetafdruk van het bedrijf en gebruikers.
  • En de grootste: het goede doen.

Dat lijkt me de allermooiste. Het goede doen.