Projecten

Als ontwerper en maker ben ik altijd op zoek naar manieren om mensen te ondersteunen in het bereiken van hun doelen. In mijn projecten zie je dat terug. Ik ontwikkel en leid als strateeg en creative director projecten, geef als expert lezingen, trainingen en colleges (over creativiteit en spelen, ethiek, techniek en maken en onderwijs) en ontwikkel als specialist educatieve programma’s o.a. voor bibliotheken (OBA, DOK Delft, Bibliotheek Utrecht), musea (Kröller-Müller Museum, Rijksmuseum, Museum Jan Cunen, Stedelijk Museum Breda, Noordbrabants Museum, Zaans Museum, Natuurmuseum Brabant, Maritiem Museum Rotterdam, Textielmuseum) en het primair onderwijs.

Hieronder een selectie met korte uitleg. En wil je meer weten dan kun je me bereiken op hallo@astridpoot.nl en 06 218 36 409.

Onderhanden werk

Kröller-Müller Museum

  • Conceptontwikkeling voor publieksparticipatie bij en nieuwe tentoonstelling. (Waarover later meer.)

Beeld en Geluid

  • Conceptontwikkeling voor een familie-educatie project. (Waarover later meer.)

DOK Delft

  • Als Schrijver/ onderzoeker schreef ik ontdekken zonder te verdwalen; een boek over hoe bibliotheken in co-creatie een nieuwe visie op de collectie en plaatsing kunnen ontwikkelen. (Aanleiding zijn de themaroutes die we samen met jeugdleden ontwikkelden.)
  • Als strateeg/ conceptontwikkelaar werk ik mee aan een nieuwe visie op de collectie informatieve boeken. Hoe kunnen nieuwe soorten (digitale) content op een natuurlijke manier onderdeel vormen van de collectie?

HvA / Amsterdam University of Applied Sciences

Ethiek: Goed Maken

  • In een langlopend onderzoek (met subsidie van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) zoek ik in samen met experts, bedrijven en (design)opleidingen hoe we ethiek als basis voor ons handelen kunnen nemen en zo beter werk gaan doen en maken. Zodat we vrolijk en optimistisch de mooie toekomst in kunnen stappen.

Podcastserie: Ethiek in design

Stichting Lekkersamenklooien

  • Mede oprichter en directeur van Stichting Lekkersamenklooien. Ik ontwikkel als expert op het gebied van maken, kunst, techniek en onderwijs materialen voor onze stichting en externe opdrachtgevers.

Afgeronde projecten

TU Delft/ Science Centre Delft

  • Samen met het science Centre maakte ik een serie activiteiten gekoppeld aan een speciale editie van de 50 tools poster: de Toffe Thuis Projecten!

Maritiem Museum

  • Voor het Maritiem Museum Rotterdam werkte ik als strateeg/ (maak)onderwijsexpert met het team aan een nieuwe visie op educatie.

FutureNL, het Ministerie van Justitie en Veiligheid

Bibliotheek Utrecht

  • In de Utrechtse bibliotheek dacht ik mee over de missie en visie als kritische vragensteller/ strateeg.
  • En werkte ik in een co-creatie traject met kinderen en jongeren aan de toekomstige bibliotheek (die -uiteraard- ook echt gebouwd gaat worden).

Rijksmuseum: Wild kijken

  • Het Rijksmuseum vroeg me als conceptontwikkelaar na te denken over een onbegeleide route voor basisscholen en gezinnen. Hoe kunnen we zorgen dat kinderen goed kijkend door het museum gaan zonder rondleider of veel voorbereidingstijd in de klas? En zonder dat er een vaste route is?
  • Het antwoord: Wild kijken! Samen bedachten we een onbegeleide, woeste rondleiding voor mensen vanaf 8 jaar. Met een zak vol onverwachte routeaanwijzingen ga je door het museum. Vreemde kijkopdrachten geven je een nieuwe blik op de kunst en vrolijke tekenopdrachten maken van jou een geweldig goede kijker! (We probeerden het ook met volwassenen, die bleken net zo wild. Gelukkig.)

Maakplaats 021 (OBA)

  • Voor de toekomst van de maakplaatsen ontwikkel ik als Creative Director en hoofdredacteur van het Maakazine samen met het team en partners een toekomstbestendige strategie.
  • Het Maakazine is een verslag, handboek en toekomstvisie in één. Zo kan iedereen die met maken en maakonderwijs bezig is of bezig wil zijn leren van ons proces. Maakazine #2 lees je hier.

Museum Jan Cunen: WC Kunst

  • Samen met Museum Jan Cunen ontwikkelde ik als conceptontwikkelaar en maker een project waarbij kinderen zelf thuis kunst gaan maken om op te hangen in de wc: WC Kunst. Inspiratie is het werk van Koos Buster: ‘Op de wc kijk je tenminste lang naar dingen!’. De WC-Kunst maakpakketten worden in Oss ondermeer verspreid door de bibliotheek, het museum en de supermarkt.

Kröller-Müller Museum

  • Zelf thuis kunst maken: Kunstpakketjes. Samen met het Kröller-Müller Museum onderzoek ik wat er gebeurt als we museumbezoekers en kunstliefhebbers zelf kunst laten maken als de grote meesters. We leren ze het ambacht en vertellen over de overwegingen van de kunstenaar. En wat gebeurt er dan?
  • Kunstgeschiedenis praktisch gemaakt: Blind dates. Als je als museumbezoeker meer weet, kun je beter kijken. En dus bedachten het het Kröller-Müller Museum en ik samen de Blind Date: op date met een kunstwerk, waarvan je van te voren niet weet welke het is.
Blind date met Bart van der Leck: in stappen denken zoals hij.

We gaan het maken (BNN-VARA)

  • We gaan het maken is een tv programma van IDTV voor BNN VARA waarin ontwerpers oplossingen bedenken voor mensen met een beperking. Ik mocht als één van de uitvinders meedoen.

Waag

  • Voor Waag werk ik freelance mee als kritische stem, als(maak)onderwijsexpert en als creatief strateeg.

HvA Communicatie en Multimediadesign

Onderdeel minor Design Research: Ontwerpen vanuit woede

Als onderdeel van de minor Design Research ontwikkelde ik als gastdocent de cursus Ontwerpen vanuit woede, die ik ieder jaar weer mag komen verzorgen.

Met de studenten vormden we hun woede en verontwaardiging over een probleem om in een scherpe analyse van de machten en krachten die het probleem in stand houden. Hun conclusies geven ze vorm in een manifest.

Opening academisch jaar: Ontwerper, ben je een bouwer of een sloper?

Ook dit jaat mocht ik het academisch jaar van de opleiding CMD (Hogeschool van Amsterdamopenen. Ik verhaalde over over de macht en kracht van de ontwerper, en deed een dringende oproep als ontwerper niet te kiezen voor schadelijk werk, maar juist te bouwen aan een mooie maatschappij.

Boek: Maken in de klas

Maken in de klas is een boek voor (beginnende) leraren en leraren in opleiding. In het boek neem ik je mee in de geschiedenis van het maken en maakonderwijs, onderzoek ik wat het belang van maken is en wat de opbrengsten zijn van maken binnen het onderwijs.

Het boek is een bundeling van verhalen en ervaringen, aangevuld met theoretische context. Uitgegeven door Uitgeverij Pica.

Naar aanleiding van het boek mocht ik als expert aantreden in de reeks tutorials over onderwijs op afstand die werden geïnitieerd door het Lerarencollectief, de PO Raad en ResearchEd Nederland.

Stichting Camras: het verhaal van de radiotelescoop

Samen met Stichting Camras maakte ik (als bedenker, auteur en tekenaar) een boek over het mooiste gebouw ter wereld: Radiotelescoop Dwingeloo. Het heet Avonturen in het heelal.

Boek: het grote #zomerhuisblijfklooiboek (oplage 20.000)

Samen met partners FluXus, Maakplaats 021, Museum Jan Cunen en Uitgeverij Pica maakte ik het grote zomerhuisblijfklooiboek.

Een vakantieboek, weg van het scherm, voor kinderen en ouders samen. Al voor het officieel verschenen was moesten we 2 keer bijdrukken. Het boek is massaal besteld door schoolbesturen, maar ook door ouders en vluchtelingenwerk. Oplage 20.000. Bestseller.

Boek: het grote #thuisnatuurklooiboek

Het grote thuisnatuurklooiboek is een activiteitenboek voor kinderen en ouders die toe zijn aan een lekkere dosis natuur. Kinderen zijn even weg van het scherm en leren op een speelse manier in hun omgeving de natuur zien en onderzoeken.

Ik maak het boek samen met de Nederlandse natuurmusea: Naturalis, Ecomare, het Museon, Natuurhistorisch Museum Rotterdam, Universiteitsmuseum Utrecht, Natuurmuseum Brabant, Teylers Museum, de Bastei, Natura Docet Wonderryck Twente, Natuurmuseum Fryslân, Natuurhistorisch Museum Maastricht en Hortus Leiden. Het boek wordt uitgegeven door Uitgeverij Pica.

FutureNL

Strateeg/ creative director/ conceptontwikkelaar: project digitale weerbaarheid

Later meer.

Strategisch advies: Ethiek en digitale geletterdheid in het onderwijs

FutureNL ontwikkelt lessen en evenementen rond digitale geletterdheid voor het PO en VO. Waar digitale geletterdheid voorheen vooral ging over begrijpen en er (goed) mee omgaan, moet het nu gaan over de wenselijkheid en het (betere) hoe. In de aangescherpte visie van FutureNL staat vanaf nu ethiek centraal. Ik werkte als Adviseur Ethiek mee aan deze verschuiving. Ik dacht en schreef mee aan het manifest, artikel en de Denkkaart.

Digitale geletterdheid: Digi-doeners

Digi-doeners zijn gratis lessen voor PO en VO die iedere week door FutureNL gratis worden gepubliceerd. In de lessen combineren we theorie en activiteiten. De lessen vragen weinig voorbereidingstijd en spullen, alle leraren kunnen er mee uit de voeten. Samen met Jenya Krul (FutureNL) maakte ik als conceptontwikkelaar de eerste reeks. Ik ben nog steeds als lesmaker betrokken.

Programmeer avonturen: Expeditie Micro:bit

Voor Expeditie Micro:bit ontwikkelde ik een Digi-klooikoffer met alle materialen die kinderen nodig hebben en twee boekjes met ieder 3 lessen. De kinderen maken laagdrempelig kennis met programmeren en electronica.

Natuurmuseum Brabant

Als conceptontwikkelaar werkte ik in het team van het museum aan het educatief programma rond een nieuwe tentoonstelling.

Stichting Lekkersamenklooien

Doorlopende leerlijn maakonderwijs

Voor het PO werk ik aan een doorlopende leerlijn maakonderwijs. Geïnspireerd door de aanpak van het Bauhaus geeft onze leerlijn structuur en richting in het bedenken van goed maakonderwijs op jouw school.

Maakchallenge kettingreactie

Speciaal ter gelegenheid van de Fablearn conferentie in Eindhoven ontwikkelden Per-Ivar Kloen en ik een de maakchallenge: maak je eigen kettingreactie.

Het grote boek van Max en Ro

Samen met de hele internationale maker-community maken we een boek in 50 delen over de herkomst van gereedschap. Max en Ro zoeken alles voor je uit, en natuurlijk leer je ook zelf met de gereedschappen werken! In het Nederlands en Engels.

Boek: Bo bouwt een boot

Onze wereld heeft makers nodig. Kinderen die vroeg leren dat je niet alles hoeft te kopen, maar ook zelf kunt maken voelen zich autonomer en kunnen beter omgaan met de druk van het digitale. Kinderen die maken zijn creatiever, vindingrijker en hebben meer zelfvertrouwen. 

Bo bouwt een boot is een mooi verhaal over een meisje dat leert maken, aangevuld met een katern over gereedschappen en technieken die voorkomen in het boek.

Zaans Museum

Met Mijn Zaanstreek ontwerpen Zaanse kinderen een eigen tentoonstelling voor het Zaans Museum. In een serie lessen werken leerlingen stapsgewijs aan een eigen tentoonstellingsconcept, de inhoud en ontwerp. Het werk van de kinderen is te zien in het museum, het beste ontwerp wordt gerealiseerd als volwaardige tentoonstelling.

FluXus: Zaans Gemaakt

Samen met FluXus en Fluxlab ontwikkel ik Zaans Gemaakt. Zaans gemaakt is een een leerlijn maken & techniek, gebaseerd op Zaans Industrieel erfgoed, voor alle PO scholen in de Zaanstreek. Beschikbaar vanaf september.

Niet kopen, zelf maken

Geïnspireerd door mijn poster met 50 gereedschappen, bedacht ik met een groep slowfoodies een canon van hele gewone gerechten en ingrediënten die mensen kant en klaar kopen, terwijl zelf maken vaak heel goed kan en soms zelfs beter is: Niet kopen, zelf maken. Met een poster, een website, en binnenkort een kookboek!

Hoi Dokter

Veel jaren geleden maakte ik een stripverhaal voor een dochter van een vriendin die naar het ziekenhuis moest want ze waren onzeker over hoe ze zich erop moesten voorbereiden. Dat idee is inmiddels doorontwikkeld tot Hoi Dokter. Een serie apps, uitleg voorouders, kleurplaten en posters voor artsen die helpen kinderen goed voorbereid naar het ziekenhuis te laten gaan.

CoChef

Samen koken moeilijk? Niet met CoChef! CoChef is een app waarmee kinderen en ouders makkelijk (en lekker) samen kunnen koken. Geen cupcakes, maar echte maaltijden.