Gepubliceerd op

Ethiek is de basis

Het komende half jaar onderzoek ik in samen met experts, bedrijven en (design)opleidingen hoe we ethiek als basis voor ons handelen kunnen nemen en zo beter werk gaan doen en maken.

Een aantal jaar geleden gaf ik bij de uitreiking van de Lovie awards in Londen een speech over het project waarmee we twee gouden Lovies hadden gewonnen. Het was een app voor families met een klein kindje met syndroom van Down. Op het podium vroeg ik aan de reclame hotshots in de zaal dit jaar niet af te reizen naar hun jaarlijkse reclamefeestje in Cannes, maar dat geld en de tijd te investeren in mooie maatschappelijke projecten. Ik kreeg een ovatie. 

Nadien tijdens de borrel kwamen ze boete doen, ze kwamen vertellen dat ze ook zo wilden zijn als wij, dat ze ook zulk belangrijk werk wilden doen. Dat was prachtig.

Helaas heeft het tot niets geleidt. Ze gingen allemaal naar Cannes. Dat was pijnlijk. Want het geeft aan dat de wens er wel is, maar het hoe onzichtbaar en te ver weg. 

Handelen vanuit ethiek

In het klassieke werk Design for the real world stelt Victor Papanek dat alles ontwerp is.

Design is basic to all human activities. The planning and patterning of any act toward a desired, foreseeable end constitutes the design process.

Daarnaast stelt Papanek dat alle ontwerp op één of andere manier educatie is. Je voedt mensen op om iets te willen en gaan doen. En daarmee hebben alle mensen die processen ontwerpen (marketeers, ontwerpers, data-analisten, developers, you name it) een grote verantwoordelijkheid: zij geven de wereld en wat de mensen doen vorm.

Maar hoe professionals daarin gaan handelen vanuit ethiek is nog niet voor iedereen duidelijk. En dat gaan we aanpakken. Ik zal snel meer vertellen over hoe en met wie.

#1: de podcast

Vasilis van Gemert en ik gaan in een podcast serie op zoek naar het hoe van ethiek in design. Want is het eigenlijk wel belangrijk? En waarom is het moeilijk? En hoe kun je het wel aanpakken? We spreken met personen en bedrijven die in verschillende sectoren werken. We publiceren iedere twee weken een nieuw verhaal. De eerste opname is 7 oktober.

#2 de methode

Weinig ontwerpers of creative agencies hebben tijd (en aandacht) voor het volgen van een bijscholing ethiek of het lezen van moeilijke boeken. Daarom vat ik dat wat we nu weten samen in een heel eenvoudige werkwijze waarmee je aan de hand van twee vragen de juiste keuzes maakt.

  • Brengt jouw werk schade toe?
  • Helpt jouw werk de wereld vooruit?

We maken een public domain boekje met inleiding op de theorie, een concrete aanpak, en handvaten hoe jij het persoonlijk vanuit je eigen normen en waarden kunt toepassen. (Of je nou een bedrijf bent of een individuele professional.)

We gaan het boekje toelichten in (online) bijeenkomsten en je ermee leren werken in (online) workshops. Het boekje wordt geschikt voor zowel studenten (MBO, HBO, WO), als voor vrije ontwerpers en voor professionals in grote bedrijven.

Heb je iets te zeggen of wil je iets vragen?

Neem dan contact met me op: hallo@astridpoot.nl

Wil je alvast wat lezen?