Gepubliceerd op

Woede als positieve kracht

Boze mensen zijn eng

We vinden als maatschappij boosheid lelijk en boze mensen griezelig. Boosheid is ruw, ongecontroleerd, impulsief. Met een boos persoon kun je niet redelijk praten, die begint meteen te schreeuwen. Boosheid in onderlinge relaties tussen mensen is onprettig en te vermijden. We laten de boosheid die we zelf voelen dan ook niet zomaar toe, het is makkelijker ervoor al af te slaan naar cynisme ‘Ik kan het klimaat toch in mijn eentje niet redden.’ of onverschilligheid ‘Na mij de zondvloed.’ Dat is sociaal geaccepteerd en -dus- veel prettiger. 

Toch pleit ik juist voor het voeden van de woede. Want boosheid is een sterke energiebron. En productief mits juist ingezet. 

Frustratie > woede > richting

Er zijn twee soorten boosheid. 

Frustratie

De minst aantrekkelijke vorm is frustratie. Het is beangstigend, voelt onredelijk en dat stoot af. Frustratie is woede waar geen oplossing bij is. Het is boos roepen en dingen vragen die niet kunnen.

Een voorbeeld zijn de boerendemonstraties eerder dit jaar. De urgentie was oprecht, de angst bij de boeren echt, maar de vorm slecht gekozen. Alles sprak onredelijkheid: het was grof, intimiderend, en de oplossing die de boeren bij zich hadden was ‘Doe wat we zeggen of anders!’.

Hun aandacht lag volledig bij hun eigen frustratie.

Woede

Beter is het als de woede goed onderbouwd is met kennis. Als iemand weet waar die over praat en ook scenario’s kan schetsen om het probleem op te lossen gaat het al beter. De boosheid is dan in ieder geval niet meer onredelijk. Maar makkelijk maakt het dat niet. 

Een voorbeeld hiervan is Greta Thunberg. Zij heeft een belangrijke boodschap en veel goed geïnformeerde organisaties achter zich. Haar oproep is concreet en aan ons allemaal gericht. Maar haar verwijtende toon maakt het voor veel mensen moeilijk haar te volgen. Ze maakt ons allemaal schuldig.

Het probleem staat centraal, de oplossing veel minder.

Woede voor richting

Het geheim is woede als energie te gebruiken en te vertalen naar optimistische oplossingen die iedereen snapt. Woede gecombineerd met optimisme en concrete acties die mensen zelf kunnen doen wordt toegankelijk en aanstekelijk.

Van alle aandacht naar het probleem, is de aandacht volledig verschoven naar de oplossing.

Werken vanuit woede

In de Werken vanuit woede leren we mensen dat ze hun eigen woede prima als uitgangspunt kunnen nemen om veranderingen te bewerkstelligen.

We leren je welke de machten en krachten een situatie veroorzaken en in stand houden en manieren te vinden om die te beïnvloeden.

(Een sneakpeak vind je in onze eerste beta: de denkkaart machten en krachten.)

Wat gaan we maken:

  • Een werkboek woede, om zelf te gebruiken. (Of je nou ontwerper bent, scholier of activist.)
  • Inloop workshops waarin we samen van woede naar oplossingen werken. (Want gedeelde smart is halve smart.)
  • Trainingen waarin we samen met bedrijven op zoek gaan naar frustratie en oplossingen in hun organisatie of werk. 

Testers gevraagd

We zijn de methode nu aan het ontwikkelen en hebben testers nodig voor de volgende beta-versie.

We zoeken:

  • Individuele ontwerpers die onze methode willen testen in hun werk, zij krijgen het werkboek. 
  • Bedrijven die een test-training willen doen, zij krijgen als team een (online-)sessie.

Wil je testen? Fijn als je me een mail stuurt: hallo@astridpoot.nl