Gepubliceerd op

Taal in de natuur

De afgelopen maanden werkte ik als illustrator, ontwerper en redacteur aan een boek over taalonderwijs aan het jonge kind, en hoe de natuur daar een rol in kan spelen: Taal in de natuur.

Het boek is voor pedagogisch begeleiders en leerkrachten en vertaalt de resultaten van het onderzoek Hoofd, schouders knie & taal naar een inspirerend, concreet boek. In het boek speelt de natuur de hoofdrol. We wilden niet alleen vertellen over de natuur, maar de natuur laten zien en voelen. Het boek bestaat dan ook voor meer dan 50% uit beeld.

Natuur in een boek

Alle beelden zijn fotografisch. En alle foto’s heb ik zelf gemaakt. En dat was voor mij het allermooiste aan dit project. Ik heb nog nooit zo aandachtig gewandeld en goed gekeken. Ik zocht in mijn eigen fotocollectie, maar ook -juist- buiten. De zandbak naast ons blok, de klimboom waar mijn kinderen vroeger in hingen, maar ook paddestoelen in het bos, slakken in de tuin, en schelpen op het strand. Het maken van boek was een grote reis door de natuur en dat is te zien: in 254 beelden stap je de natuur in.

Het onderzoek

Het boek hoort bij het onderzoek van Jannette Prins van de Thomas More Hogeschool en Hogeschool Leiden. Het is onderdeel van het project Hoofd schouders,  knie & TAAL van het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind.

  • Hoofdonderzoeker en auteur: Jannette Prins
  • Onderzoeker en auteur: Janneke Hagenaar
  • Lector: Dieuwke Hovinga