Gepubliceerd op

Lezing: verschillende start-strategiën in kunstonderwijs

Op uitnodiging van DOK mocht ik bij een netwerkbijeenkomst van het geweldige Cultuurhelden komen vertellen over de verschillende creatieve start-strategiën. In deze blog vind je de slides en links naar relevante artikelen.

Vragen die centraal stonden:

  • Wat zijn de verschillen tussen kinderen in je klas?
  • Waar komen die verschillen vandaan?
  • Hoe ga je daarmee om zonder dat je voor iedereen maatwerk moet maken?

Mijn slides download je hier

Productgericht, procesgericht, vrij: de voor- en nadelen van verschillende types opdrachten

Karin Kotte pleit voor een procesgerichte aanpak, omdat productgerichte opdrachten vaak weinig creatief zijn (identieke knutsels!) en vrije opdrachten vaak te open (en dus angst veroorzaken). Per Ivar Kloen legt in dit uitstekende blog uit dat productgericht (recept) en vrij vaak wel degelijk voordelen biedt. Over goede opdrachten en het beoordelen van creatief werk (Per Ivar Kloen, maakonderwijs expert en biologie docent de Populier): Wat leren ze dan?

Over de verschillen tussen kinderen: Hoe kun je omgaan met de verschillen tussen makers? (Wat hebben kunstenaars, ontwerpers en ingenieurs nodig?)

Over het creeëren van de juiste omstandigheden (in plaats van een lineraire opdracht): Zes voorwaarden om van een kind een maker te maken.

En daar uit volgend: hoe je vanuit de verschillende strategiën (sub)opdrachten kunt verzinnen: Componenten van een fijne opdracht.

Wil je nog meer weten? Of heb je feedback of ideeën? Aarzel niet contact te zoeken!