Gepubliceerd op

#MijnZaanstreek: Zaanse leerlingen ontwerpen een tentoonstelling voor het Zaans Museum.

Het Zaans Museum is een museum over de Zaanstreek, dat weten bezoekers van over de hele wereld. Het Zaans Museum is ook een museum voor de Zaanstreek. Vele schoolklassen bezoeken het museum ieder jaar. Het museum wilde die bezoekers graag nog meer betrekken: wat als zij een tentoonstelling mogen ontwerpen over hun eigen Zaanstreek? Vanuit hun perspectief, over hun leven of onderwerpen die zij belangrijk vinden.

Mijn Zaanstreek

En zo werd #MijnZaanstreek geboren. Een serie lessen waarin leerlingen stapsgewijs tot een eigen tentoonstellingsconcept, de inhoud en ontwerp komen. En ik mocht die samen met Janneke Francissen (hoofd educatie Zaans Museum) bedenken en maken.

Uitgangspunten:

  • Het is serieus: de vraag is serieus, het materiaal daarmee ook.
  • Het is herkenbaar: leerkrachten en leerlingen herkennen de werkwijze uit de anderen methodes die ze gebruiken.
  • Het is aantrekkelijk: veel voorbeelden, prikkelende vragen, grappige illustraties, een helder proces.

Na een schetsfase…

Besloten we voor een opzet in drie lessen:

Kinderen starten met een verkenning van de onderwerpen, kiezen een thema dat ze aantrekkelijk vinden, en werken dat uit in collectie en teksten. Tenslotte maken ze het tentoonstellingsontwerp.

Experts

De experts van het museum geven door middel van films steeds een inleiding. De belangrijkste informatie uit die films komt terug in het werkboek. Directeur Jan Hovers vertelt over museum en streek.

Hoofd tentoonstellingen Martine Verstraete en hoofd productie Helma Peters vertellen over inhoud en vormgeving.

De experts gedragen zich precies zo: ze gebruiken professionele termen en leggen uit hoe ze zelf werken. Het is serieus.

Bij het werkboek krijgen kinderen een bouwplaat om hun ontwerp in een maquette uit te werken.

Cacao?

In de testfase werkten we met een klas aan de lessen. Zou het de kinderen lukken verder te denken dan cacao en molens? Zou het bijvoorbeeld over identiteit kunnen gaan? En ja, dat lukte. De kinderen kwamen met natuur, familie, de toekomst van de Zaanstreek en -ja ook- cacao.

Wat willen museumbezoekers in de winkelstraat? Kies maar!

Scholen werken in het najaar met het materiaal en sturen hun maquettes op rond november. Het winnende ontwerp wordt daadwerkelijk gebouwd in het museum en zal vanaf het voorjaar te zien zijn. En voor alle maquettes komt ook een plek. Mooi, zo’n museum voor en door de streek!

Ik ben er heel erg trots op. Veel dank Zaans Museum, het was spannend, leuk en eervol eraan te mogen werken.